Tre tips för bättre balans

Det är mycket som ska rymmas inom dygnets 24 timmar; arbete, familj, intressen, motion, sömn… Alla kan inte hinna med allt, och all obalans skapar stress. 

Som chef är du inte bara ansvarig för dig själv. Du har också ett ansvar för dina medarbetares hälsa och livsbalans. Hur är klimatet på din arbetsplats? Vilken är attityden till till exempel vab-ledighet? Det är viktigt att finna balans i livet och ge plats också för fritiden.

Tänk på att du som chef är en förebild.

Tre tips för bättre balans i livet

1. Ta av jobbuniformen när du går från jobbet

Brandmän, poliser och andra med extremt stressiga jobb har en del knep för att kunna lämna jobbet bakom sig när de går hem för dagen. Ett sådant knep är uniformen. Genom att hänga av sig uniformen när man går hem hänger man också av sig en del av dagens upplevelser och markerar att arbetsdagen är slut. Skaffa dig en ”jobbuniform”, kanske bara ett symboliskt plagg som du bär på jobbet. När dagen är slut tar du av dig plagget. Därmed lämnar du jobbrollen och allt som har med den att göra!

2. Se upp för tjuvarna

Många ser datorn och mobiltelefonen som hjälpmedel i strävan efter balans, men är det egentligen alltid så? Visst kan det vara praktiskt att kunna gå tidigare från jobbet för att hämta barnen, och sen fortsätta jobba hemifrån på kvällen. Men vilken tid tar man från då? Är det kanske tid som du annars skulle spenderat med familjen? Kravet på ständig tillgänglighet är en av vår tids värsta balanstjuvar. Ett gott råd: Stäng av jobbmobilen om det det inte finns några formella krav att vara tillgänglig (exempelvis beredskapstjänsgöring) samtidigt som du hänger av dig uniformen!

3. Vänd på perspektiven

Av någon anledning utgår vi ofta från vad jobbet kräver när vi försöker skapa balans i våra liv. ”Jag måste jobba så och så mycket, hur ska jag sen fördela resten av tiden?” Men pröva att vända på perspektivet. ”Jag måste tillbringa minst x timmar med familjen varje dag. Matlagning är också viktigt, det måste få ta tid. Hur ska jag organisera jobbet på de timmar som återstår?”

I stället för att tänja på arbetsdagen kan det vara värt att se över innehållet. Hur kan du effektivisera ditt jobb? Färre möten kanske? Jobba hemma ibland för att slippa restiden. Du som är chef kan delegera arbetsuppgifter. Rationalisera på jobbet – inte i familjelivet!