Fler barn har sökt hjälp hos Bris

Numera är chatt ett vanligt sätt för barnen att kontakta Bris.

Fler barn har kontaktat Bris i sommar än förra sommaren. Bris själva tror att satsningen på sociala medier och en ny uppmärksammad mobilapp kan vara en orsak till att fler hört av sig.

Antalet kontakter med Barnens rätt i samhället (Bris) har i sommar ökat med drygt 300 eller 7 procent jämfört med förra året, skriver TT.

– När det blir sommarlov hör barn av sig som lever i en svår familjesituation. Deras föräldrar kanske har det tufft, men det kan också vara så att familjen inte har råd att åka någonstans under sommaren eller att barnen inte har pengar till att följa med på kollo exempelvis, säger Silvia Ernhagen, kommunikationschef på Bris till TT.

Eftersom många barn och ungdomar använder sociala medier satsar Bris stort på att finnas där. I maj lanserade Bris appen Abused Emojis, en app med symboler som underlättar för barn och unga att beskriva svåra känslor och situationer. Abused Emojis klättrade snabbt upp till plats tre på svenska AppStore och media i hela världen har rapporterat om den.

– Vi har fått väldigt mycket positiv respons både från vuxna som arbetar med barn som är utsatta och från målgruppen själv. Det är så viktigt att det vi tar fram verkligen blir till nytta för barn och unga. Emojis är ett naturligt sätt för barn och unga att kommunicera på så här har vi verkligen lyckats hitta ett format som fungerar, säger Silvia Ernhagen i ett pressmeddelande från Bris.