Försäkringskassan lovar enklare vardag

Försäkringskassan vill minska krånglet för personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga. Myndigheten presenterade på tisdagen löften om ändringar som ska genomföras under 2015.

I dag har 145 500 personer med funktionsnedsättning ersättning från Försäkringskassan, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. Myndigheten har tillfrågat berörda personer, deras anhöriga och organisationer som arbetar för personer med funktionsnedsättning om deras behov och önskemål för att göra vardagen smidigare. Med grund i detta ändrar Försäkringskassan sitt arbetssätt på sex punkter, ett utvecklingsarbete myndigheten kallar En enklare vardag.

Den som ansöker om ersättning kommer att ha en kontaktperson hos Försäkringskassan som samordnar alla ärenden. Stöd kommer att erbjudas till föräldrar med barn som är svårt sjuka eller har en funktionsnedsättning. Uppföljningar kommer att bli förenklade och samordnade. Väntetiderna på beslut kommer att bli kortare. Elever som går på gymnasiet och har aktivitetsersättning för förlängd skolgång kommer att erbjudas hjälp med att upprätta en egen plan för framtiden. Den digitala kontakten med Försäkringskassan kommer att förenklas.

De nya arbetssätten testades under 2014 på ett flertal orter i landet och erfarenheten har varit positiv, enligt Birgitta Målsäter, försäkringsdirektör på Försäkringskassan. 

Titta på Försäkringskassans pressträff.