Nya krav på chefer att minska stressen

Från och med i dag ställs tydligare krav på chefer att motverka psykisk ohälsa på jobbet. Vi har frågat tre akademiker hur deras arbetsgivare kan förbättra arbetsmiljön.

Över hälften av arbetsgivarna och arbetstagarna känner någon som de tror ligger i riskzonen för att bli sjuk på grund av stress på jobbet. Det visar en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Enligt samma undersökning känner nästan hälften av arbetstagarna också någon som blivit mobbad eller kränkt på jobbet.

Från och med i dag börjar nya, tvingande föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö från Arbetsmiljöverket att gälla. De innebär bland annat att arbetsgivare är skyldiga att se till att arbetsbelastningen inte är ohälsosamt hög eller att arbetstiderna är förlagda på ett sådant sätt att de kan leda till ohälsa. Chefer och arbetsgivare ska också vara tydliga med att kränkande särbehandling inte är accepterat utifrån arbetsmiljölagen.

Tanken är att de nya föreskrifterna ska stärka rättssäkerheten på området och göra det enklare för arbetsgivare att förebygga och motverka psykisk ohälsa på jobbet. Flera delar av föreskrifterna sammanfattas också i ett häfte för att göra dem mer överskådliga och för att betona att det här är något som varje arbetsgivare behöver ha koll på.

– Ohälsan visar sig hos individerna, med orsakerna finns främst i hur arbetsgivaren organiserar arbetet och i det sociala samspelet på jobbet. Att jobba med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är en viktig ledarskapsfråga. Det är avgörande att det finns en dialog på arbetsplatsen mellan chefer, anställda och skyddsorganisationen som exempelvis skyddsombud, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

I dag är psykisk ohälsa den vanligaste orsaken till sjukskrivning och andelen nya sjukfall med psykiatrisk diagnos går stadigt uppåt. Av alla som blev sjukskrivna under 2015 var orsaken för var fjärde kvinna och var femte man en psykiatrisk diagnos, enligt Försäkringskassan. En av de vanligaste diagnoserna är akut stressreaktion. Ännu fler fortsätter att jobba trots att de mår psykiskt dåligt.

Arbetsgivaren har ansvar för att de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö följs på arbetsplatsen. Samtidigt ska även arbetstagaren följa föreskrifterna och har dessutom skyldighet att meddela om det finns akuta brister på arbetsplatsen.

 

Hur är din arbetsmiljö?

Akademikern har frågat tre personer hur de upplever sin psykosociala arbetsmiljö. 

 

"Skrota new public management"

Namn: Katrin Öjerhag.

Yrke: Behandlingsstöd på stödboende för missbrukare, Stockholms stad. Byter snart jobb till case manager.

Har du det stressigt på jobbet?

– Inte i dagsläget. Men det hade jag i femton år när jag jobbade på socialtjänsten. Jag älskade verkligen mitt jobb men valde att lämna det på grund av stressen. Det var en kombination av hög arbetsbelastning och för mycket administration samtidigt som man plockade bort administratörerna. Allt skulle mätas och utvärderas in absurdum och det blev nästan ingen klienttid.

Vad skulle din arbetsgivare kunna göra för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön?

– Arbetsgivare inom socialtjänsten måste plocka bort New Public Management-tänket. Utvärdering i all ära men lägg det på forskningen och inte på socialsekreterarna. Det är skillnad på dokumentation och administration. Sen behövs det fler händer. Om man anställde administratörer skulle socialsekreterarna bättre räcka till.  

 

"Tydligt ledarskap är viktigt"

Namn: Sara Anderberg.

Yrke: Samordnare för Unga vuxnamottagningen i Lund.

Har du det stressigt på jobbet?

– Stundtals har jag det stressigt. Eftersom vi är en samverkansmottagning gäller det att få de olika verksamheterna att fungera tillsammans. Det funkar bra på jobbet men blir svårare när man går uppåt i organisationen.

Vad skulle din arbetsgivare kunna göra för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön?

– Ett tryggt och tydligt ledarskap är viktigt, så att man känner att man har någon bakom sig. Att man är engagerad och ser både personalen och den unga sökande. Vi har två chefer, men ingen som sitter på vår arbetsplats. Så som samordnare blir det att man får ta på sig en del av arbetsmiljöansvaret.  

 

"Anställ fler"

Namn: Kalle Burman.

Yrke: Kurator på barn och ungdomspsykiatrin i Östersund.

Har du det stressigt på jobbet?

– Det kan vara stressigt från och till. Jag jobbar med akut psykiatrisk vård, så det handlar mycket om inflöde. Bristen på tillgången till läkare kan också vara stressande.

Vad skulle din arbetsgivare kunna göra för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön?

– Det låter kanske tråkigt, men det behövs mer resurser och att anställa fler. Vårt inflöde har ökat med kanske 20 procent, men vi har inte resurser att bemöta det. Eftersom Östersund är en liten ort är det extra svårt att rekrytera vissa yrkeskategorier. 

 

Text: Ylva Mossing och Karin Persson

Vill du läsa mer om arbetsmiljö, ledarskap eller psykosocial hälsa? Klicka på taggorden i högerspalten.