Stressepidemin – sju av tio oroar sig för kollegor

Merparten av arbetsgivarna och arbetstagarna känner någon som riskerar att bli sjuk på grund av stress på jobbet. Det visar en ny undersökning från Arbetsmiljöverket.

Av 2 000 tillfrågade arbetstagare uppgav sju av tio att de känner någon som är i riskzonen för att tvingas sjukskriva sig på grund av stress på jobbet. Drygt hälften av de 1 000 tillfrågade arbetsgivarna känner också någon. Drygt fyra av tio arbetstagare känner också någon som utsatts eller utsätts för mobbning eller kränkande behandling på jobbet. För arbetsgivarna var motsvarande siffra en av tre. 

Undersökningen bekräftar en oroande trend. Antalet anmälda arbetssjukdomar relaterade till stress och psykisk ohälsa har ökat med drygt 70 procent sedan år 2010, enligt Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik. Orsakerna hittar man både i hög arbetsbelastning och en dålig psykosocial arbetsmiljö. 

Viktigt att förebygga

Den 31 mars träder Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö i kraft. De nya föreskrifterna (AFS 2015:4) lägger större vikt vid att förebygga psykisk ohälsa än tidigare riktlinjer.

– Det är oacceptabelt att människor blir sjuka av de här orsakerna. Därför är det mycket positivt att de nya föreskrifterna snart börjar gälla. Reglerna är ett stöd för arbetsgivarna i arbetet med att förebygga ohälsa ute på våra arbetsplatser, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.

Arbetsgivarna är skyldiga att se till att arbetsbelastning och arbetstider inte leder till ohälsa. De måste också ha tydliga rutiner för hur arbetsplatsen hanterar kränkande särbehandling. Och där spelar chefen en särskilt viktig roll. 

– Att jobba med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är en viktig ledarskapsfråga. Det är avgörande att det finns en dialog på arbetsplatsen mellan chefer, anställda och skyddsorganisationen som exempelvis skyddsombud, säger Erna Zelmin-Ekenhem.