Stressexpertens bästa tips för hur du varvar ned

Blir du stressad av att semestern står för dörren? Stopp och belägg! Det är dags att sänka kraven. Men du behöver faktiskt inte ligga i hängmattan för att koppla av.

Många stressar som mest precis innan semestern börjar. Juni är en månad som, särskilt för barnfamiljer, är full av krav och aktiviteter. När semestern väl kommer är man uppe i varv, och det tar tid att sakta ned.

– Räkna med att det tar en vecka att landa, säger Kerstin Jeding, leg psykolog och fil dr och verksam vid Stressmottagningen i Stockholm.

Att ha realistiska förväntningar om vad semestern ska innebära är första steget till att göra den till en period av återhämtning, säger hon. Den klassiska semesterbilden är en hängmatta, men faktum är att man inte måste ligga ned för att vila. Om man i yrkeslivet främst anstränger sitt huvud kan det vara klokt att under semestern ge huvudet paus, och istället fokusera på kroppen. 

– Vandra, paddla kajak eller motionera på annat sätt. Det är ett perfekt sätt att återhämta sig.  

Renoveringarnas tid

Första veckan av ledigheten har många en lång måste-lista. På semestern vill man göra allt det där man inte hunnit under resten av året. Det är renoveringar, garderobsrensningar, garage- och vindsstädningar. Man ska måla huset och bygga altan. Kersting Jeding ger rådet att ha en realistisk plan för vad som ska hinnas med.

– För vissa är det avkopplande att spika och skruva, för andra är det pest och pina. Visst arbete kan vara njutbart, det är olika för olika personer. Man kanske kan välja att renovera en av semesterveckorna, eller lägga jobbet mellan klockan 8 och 12 på dagarna och ge sig själv ledigt resten av tiden.

Det kan vara klokt att ha tid som är helt oplanerad.

– Låta dagen komma, släppa schemat. Äta när man är hungrig. Sova när man är trött.

Medveten om vad som ger återhämtning

Det pratas mycket om det ständigt uppkopplade samhället och den stress som det medför. Kerstin Jeding ger inget skärm- eller mobiltelefonförbud, men uppmanar oss att vara medvetna om våra val.

– Om man tycker att det är avkopplande att surfa på Hemnet så är det klart att man ska göra det. Men man kan ju välja att lägga bort ipaden efter en timme, säger hon.

Kerstin Jeding säger att det inte finns något i vårt DNA som säger att vi måste vila fem veckor per år. Tvärtom är hela livet en växelverkan mellan aktivitet och återhämtning, och återhämtningen måste finnas med i vardagen. Har man ett ansträngande arbetsliv är det inte alls säkert att det går att kompensera med fyra veckors spa på Mauritius. Man måste ställa om vardagslivet så att man har en rimlig balans.

– Det är inte förbjudet att stressa, men om man har haft några månader med hög belastning får man ta det lite lugnare i några månader. Det är det många av oss är dåliga på. Man kör liksom bara på, säger hon.

För en del är semestern inte vila

Om man i augusti, efter fyra veckors semester, fortfarande inte alls känner sig utvilad så får man fundera över sin situation. I sitt arbete möter Kerstin Jeding många som drabbats av utmattningssyndrom. För dem handlar det om att ställa tillrätta balansen mellan ansträngning och återhämtning.

– Många småbarnsföräldrar tycker att semestern är mer ansträngande än vardagslivet. Det är okej att känna så också. Men då får man försöka ge sig återhämtning vid någon annan tidpunkt.

Stress och avkoppling

Stress är ett kroppsligt alarmtillstånd. Vid stress reagerar kroppen genom att förbereda sig för att kämpa eller fly. Nervsystemet aktiveras. Halterna av stresshormoner som kortisol och adrenalin ökar. Om det finns en balans mellan krav och vår förmåga att möta dem kan stressen vara positiv. Upplever man att man sällan uppnår kraven så blir stressen negativ. Efter en period av stress behöver kroppen återhämtning – det är väl känt. På Stressmottagningen.nu finns tester där du kan skatta om du ligger i riskzonen.