”Vi misshandlar våra hjärnor”

Det plingar i mobilen, inkorgen lyser röd av nya mejl och kollegorna snackar. När hjärnan störs blir vi stressade och presterar sämre. Det är dags att börja tänka ergonomi för hjärnan på arbetsplatsen.

Gunilla Ladberg är doktor i pedagogik och har bland annat skrivit böckerna Mota stressen. Hjärnergonomi på jobbet och Den mänskliga hjärnan: en upptäcktsfärd.

Vad stör våra hjärnor på jobbet?

– Det kan många saker, som att datorskärmen blinkar till eller att telefonen plingar. Plötsliga ljusförändringar och högfrekventa ljud styr om uppmärksamheten från det som vi medvetet försöker koncentrera oss på. Genom att ständigt vara tillgängliga misshandlar vi våra hjärnor.

Varför är det ett problem?

– Tekniken förför oss att tro att vi kan göra flera saker samtidigt. Vissa saker funkar, annars skulle vi inte kunna köra bil, men då måste de gå på autopilot. Däremot kan vi inte medvetet koncentrera oss på flera saker på en gång, som att läsa ett sms samtidigt som du försöker lyssna på vad kollegan säger. Forskningen visar att det du gör då tar längre tid, du gör fler fel och minns sämre. Du blir lite dummare helt enkelt.

Men jag blir inte störd, jag kan skärma av det där.

– Då lurar du dig själv. Du är redan störd, innan du märker det medvetet. Det handlar om överlevnadsreflexer i reptilhjärnan. När vi levde på savannen var det viktigt att plötsliga ljud och ljus väckte oss ur djup koncentration, eftersom de kunde bero på något farligt. I dag räcker det med vetskapen om att du skulle kunna bli störd. Då står hjärnan i stand by-läge för att ta hand om det som kanske dyker upp.

Du pratar om synstress, vad är det?

– Ögonen är gjorda för variation och de blir stressade av att arbeta ensidigt. Vår hjärna är kalibrerad för att fungera i naturen; ögonen har ett stort synfält, rör sig i många riktningar och ändrar fokus mellan nära och långt bort. I dag är vi ofta instängda i ett rum framför en skärm. Avståndet till skärmen är kort och det är hela tiden samma avstånd. I dag är hjärnan både understimulerad och överstimulerad. Vi överbelastar syn och hörsel samtidigt som vi missar muskelsinnet och balanssinnet.

Hur då missar?

– Muskel- och balanssinnena är viktiga för att hjärnan ska orka vara koncentrerad. Om det första du gör när du kommer till jobbet är att sätta dig ner säger du till din hjärna att lägga av. Muskel- och balanssinnena får färre impulser och du blir helt enkelt slö i huvudet. Om du ställer dig upp får hjärnan en skjuts. Det beror på det så kallade retikulära aktiveringssystemet som styr energinivåerna i hjärnan.

Hur skapar vi hjärnergonomiska arbetsplatser?

– Försök hitta vissa tider eller perioder då du ser till att du inte kommer att bli störd. Det är extra viktigt när vi behöver kunna koncentrera oss djupt, som när vi skriver en text. Jag har till exempel intervjuat en chef som åkte hem för att kunna skriva vissa saker i lugn och ro. Många författare åker i väg till en plats där de inte kan bli nådda över huvud taget. Variera också mellan att sitta och stå, att gå en sväng och ha promenadmöten.

 

Läs mer om arbetsmiljö

En miljon mår dåligt på grund av jobbet

Glada toner ger bättre samarbete

Bli kung på arbetsmiljö – tillsammans med chefen