Akademikern

Gästblogg: Öppna dörren till skolan på sommaren

Sedd av 179

Socialt arbete. Skola på lovet ger inte bara barn chansen att ta igen kunskaper de missat, utan också att bli sedda. Barn som behöver det skulle kunna mötas av öppna dörrar och tillgängliga vuxna. Ett medmänskligare sommarlov helt enkelt, skriver studentkuratorn Malin Johansson.

Senast ändrad 10:07, 9 Dec 2016
Foto: mostphotos.

Jag tittar upp och möts av ett par ögon. Näsan är tryckt emot rutan och munnen spricker upp i ett leende. Jag reser mig och öppnar fönstret.

”Men Elias, vad gör du på skolan? Sommarlovet har ju börjat!”

Egentligen vet jag redan svaret. Elias bor med sin mamma och två småsyskon. Mamma behöver jobba, de små är på förskolan och Elias är ensam hemma. Långa, tråkiga dagar för en tioåring. Utan plats på fritids och med kompisarna på semester.

Sommarlov. Härligt, långt och fyllt med nya upplevelser. Eller mest tråkigt, onödigt långt och för hög dos av den gamla vanliga hemmiljön.

Sommarlovet. Energigivare eller klump i magen.

Något viktigt fattas

När skolan har stängt för sommaren är skolkuratorn ofta kvar ett tag innan det är dags för semester. Det är en tid med renoveringar och storstädning på skolan och för kuratorn att ta tag i dokumentationen som inte hanns med under terminen. Det är något märkligt med att vara i en tömd skola. Allt stoj, som man under terminen var trött på, saknas. En tyst skola är annorlunda. Skönt för att det ger arbetsro och möjlighet att hinna minska högarna. Men också en stark känsla av att något viktigt fattas. Pulsen, drivet och mänskliga möten tar paus.

I dagarna har det kommit ett förslag om lovskola för barn mellan årskurs sex till nio. Dåligt, tycker säkert en del. På sommaren ska man vara ledig och inte behöva tänka på muliplikationstabellen eller Västergötlands berg. Hellre uppleva dem på plats.

Bra förslag tycker jag. Att öppna grundskolan på sommaren ger möjligheter att hämta igen det som inte blev gjort under terminen. Att befästa grunda kunskaper. Och att också låta Elias och andra barn i hans situation få en meningsfull sommar, fylld med plugg så klart, men också med vuxna som är mindre stressade än under terminerna. Mitt i inlärningen kan det finnas extra utrymme för att bli sedd, något som tillför en annan typ av kunskap.

Mer än bara sovmorgnar

Den sommartysta skolan skulle bli en arena för kvalitativa möten. Kanske skulle skolkuratorns högar inte minska i den omfattning som är önskvärt men å andra sidan skulle barn som Elias kunna mötas av öppna dörrar och tillgängliga vuxna. Ett medmänskligare sommarlov med ett bredare innehåll än vad sovmorgnar och överfulla mjukglasstrutar kan ge. 

Malin Johansson är socionom och studentkurator vid Högskolan i Skövde och har också jobbat i grund- och gymnasieskolan. Hon är journalist och redaktör för tidningen ”Skolkuratorn” och ledamot i Sveriges Skolkuratorers Förening.

up 143