Inspiration och tillbakablickar

Personalvetar-SM är unikt i sitt slag. Aldrig tidigare har framtidens HR-människor getts en sådan möjlighet att utveckla dagens företag och organisationer. Och mottagandet från näringslivet har varit fantastiskt.

År 2017 var temat Digital HR. Försvarsmakten stod för uppdraget som innebar att de tävlande på temat Digital HR skulle hjälpa Försvarsmakten att både bli en mer attraktiv arbetsgivare men också se över hur de bygger karriär för de som är anställda idag för att få befintliga medarbetare att vilja stanna kvar.

Vinnarna av årets upplaga blev Amanda Jakobsson och Malin Rönnerman från Göteborgs Universitet med bidraget  ”Karriärstaden”. Motiveringen var att lösningen var visuellt intressant, enkel och genomförbar, bygger på individens eget ansvar på ett snyggt sätt samt att karriärväxlingstemat hölls bra.

År 2016 var temat Global HR och Business Sweden la fram caset om hur Business Sweden skulle kunna utveckla HR-erbjudandet mot sina kunder för att öka den privata försäljningen? Och vilka produkter/tjänster passar i vilken typ av marknader för vilken typ av kunder?

Medverkande var personer från: 

Business Sweden (Uppdragsgivare)
Spotify
SVT
Oriflame
Ants

Vinnare av 2016 års upplaga var Emma Ocsko och Frida Wihlborg från Lunds Universitet. Läs mer om deras bidrag här.

År 2015 handlade caset om hur HR-verksamheten vid GE Healthcare, ett stort internationellt bolag som arbetar med utveckling och försäljning av  medicintekniska system, skulle kunna utvecklas för att ännu bättre stödja och stimulera innovation i verksamheten. Medverkande:

Jury:
Karin Stenberg
Country HR Manager
GE Healthcare

Peter Söderberg 
Vice President R&D 
Kalmar Mobile Equipment

Per Ljungkvist
Senior Konsult, Affärs- och verksamhetsutveckling
Care of You

Emma Wincrantz
Partner, Consultant
Sweden HR Group

Föreläsare:
Niklas Delmar, 4 Potentials

Vinnare av årets upplaga blev Elin Almroth och Viktoria Forslund Hedman från Göteborgs universitet. Läs mer om deras idé här.

År 2014 handlade caset om hur Previa, Sveriges största företag inom företagshälsovård, skulle kunna utveckla sitt arbete och sina produkter med inriktning på ledarskapsutveckling. I uppdraget ingick en framtidsspaning om hur omvärlden kommer att se ut om tio år och hur det kommer att påverka Previas kunder.