Chefers arbetsmiljö glöms bort

Arbetsmiljöverket har under juni 2022- december 2023 undersökt första linjens chefers arbetsmiljö i privat t sektor. 1 100 inspektioner har genomförts och i 65% av dessa har brister påvisats, främst inom organisatorisk – och social arbetsmiljö.

Rapporten belyser att chefer utför viktigt arbetsmiljöarbete åt andra, men deras egen arbetsmiljö faller ofta mellan stolarna i företagens systematiska arbetsmiljöarbetet. Likande undersökningar har tidigare gjorts inom offentlig sektor/vårdsektorn som visat samma resultat.

Otydlighet kring ansvar

Chefer förväntas ta stort ansvar för sin egen arbetsmiljö och det råder ofta otydligheter kring vem det är som har ansvar för linjechefens egen arbetsmiljö. Stora kunskapsbrister finns hos överordnade chefer om att de har ett arbetsmiljöansvar som inte kan delegeras ner till underställda chefer.

Arbetsmiljöverket lyfter att första linjens chefer ofta helt exkluderas från medarbetarundersökningar, skyddsronder, medarbetarsamtal och tillbudsrapporteringssystem, eller så går det inte att identifiera dem utifrån deras yrkesroll. Risken blir då att de arbetsmiljöfrågor som berör cheferna inte omhändertas. Vidare företräder skyddsombud sällan chefer.

Chefers arbetsmiljö måste lyftas

Slutsatsen Arbetsmiljöverket drar är att chefernas arbetsmiljö behöver lyftas och synliggöras. En chef är också en medarbetare, som behöver en bra arbetsmiljö för att kunna vara ett bra stöd åt andra. 

Läs gärna rapporten från Arbetsmiljöverket:

Rapport - ORGANISATORISK OCH SOCIAL ARBETSMILJÖ - första linjens chefer inom privat sektor

Behöver du stöd och råd?

Kontakta vår chefsrådgivning – då får du stöd och råd av en ombudsman med egen chefserfarenhet!

Ring oss: 08-617 44 00