Integritetspolicy

För att kunna förhandla och driva frågor å medlemmarnas vägnar behöver vi behandla vissa personuppgifter. Så här hanterar vi din privata information.

""

Till vem riktar sig integritetspolicyn? 

  • Medlem eller tidigare medlem 
  • Potentiell medlem 
  • Medlem i annat Saco-förbund 
  • Anställd hos arbetsgivare där Akademikerförbundet SSR har medlemmar 
  • Vittne, sakkunnig eller annan person som förekommer i ett ärende hos oss 
  • Kontaktperson för med- eller motpart, leverantör, samarbetspartner, myndighet, media eller andra intressenter 
  • Rapportör i vår visselblåsarkanal 
  • Arbetssökande hos oss 
  • Anhörig till medarbetare hos oss 
  • Person som kontaktar oss via e-post eller andra kanaler 

Vilka typer av personuppgifter behandlar Akademikerförbundet SSR? 

  • Identifieringsuppgifter, som namn, medlemsnummer, personnummer eller samordningsnummer 
  • Kontaktuppgifter, som adress, telefonnummer eller e-postadress 
  • Professionella uppgifter, som utbildning, examensdatum, arbetsgivare och fackligt förtroendeuppdrag 
  • Försäkringsuppgifter och ekonomisk information, som medlemskap i a-kassa och lön 
  • Betalningsuppgifter, som avgiftsklass och betalsätt 
  • Känsliga uppgifter, som fackligt medlemskap eller hälsa 
  • Uppgifter om brott, vid rapportering av missförhållanden i vår visselblåsarkanal eller i enskilda medlemsärenden 
  • Uppgifter om kommunikation, såsom e-post, chatt, IP-adress och foton samt uppgifter om användning av vår service, våra förmåner och vår webbplats 
  • Personliga uppgifter, som matpreferenser 

För vilket syfte behandlar Akademikerförbundet SSR personuppgifterna och på vilken rättslig grund? 

Akademikerförbundet SSR:s verksamhet styrs ytterst av förbundets stadgar. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med stadgarnas ändamål. Nedan beskriver vi närmare de specifika ändamålen för de olika typer av personuppgiftsbehandlingar som utförs i förbundet. 

Medlemskap 

De uppgifter vi behandlar är i första hand sådana som du själv lämnar till exempel i samband med din medlemsansökan. Vi uppdaterar också vårt medlemsregister löpande till exempel med adressdata från SPAR, det statliga personadressregistret. 

Vi behöver dessa uppgifter för att hantera din ansökan och administrera ditt medlemskap hos oss samt att göra utvärderingar och undersökningar. Dessutom skickar vi dig medlemstidningen Akademikern, nyhetsbrev, kallelser till möten och erbjudanden om deltagande i olika aktiviteter som exempelvis möten, kurser och seminarier.   

Den rättsliga grunden för denna personuppgiftsbehandling är att fullgöra avtal om medlemskap. 

Kollektiva förhandlingar och samverkan 

Dina uppgifter behöver behandlas av oss för att vi ska kunna tillvarata medlemmarnas intressen rörande anställnings- och avlöningsvillkor i förhållande till arbetsgivaren. Det sker vanligtvis genom intresse- och medbestämmandeförhandlingar, överläggningar, samverkan, och utförs av såväl anställda ombudsmän som lokalt fackligt förtroendevalda.  

Den rättsliga grunden för denna personuppgiftsbehandling är att fullgöra avtal om medlemskap eller en intresseavvägning där förbundets berättigade intresse är att tillvarata medlemmarnas intressen så som de är uttryckta i förbundets stadgar, samt bevaka rättsliga anspråk. 

Individärenden 

Dina uppgifter behöver behandlas av oss för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter gentemot dig som medlem eller för en annan enskild medlem, för att tillvarata dina/dennes intressen och rättigheter rörande anställnings- och avlöningsvillkor i förhållande till arbetsgivaren, samt de övriga skyldigheter som åvilar Akademikerförbundet SSR enligt förbundets stadgar. 

Den rättsliga grunden för denna personuppgiftsbehandling är att fullgöra avtal om medlemskap eller en intresseavvägning där förbundets berättigade intresse dels är att tillvarata dina intressen så som de är uttryckta i förbundets stadgar, dels fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. 

Medlemsförmåner och -aktiviteter 

Vi behöver behandla uppgifter om medlemmar för arbete som vi utför inom ramen för vår fackliga verksamhet, såsom förmåner och tjänster som ingår i medlemskapet. För de angivna ändamålen kan uppgifterna även komma att lämnas till annan för behandling, till exempel för administration av försäkringar och tidningsprenumeration. 

Den rättsliga grunden för denna personuppgiftsbehandling är att fullgöra avtal om medlemskap. 

Lönestatistik 

Dina personuppgifter kan komma att användas för att framställa lönestatistik för våra medlemmar och för att bevaka medlemmarnas kollektiva intressen i samband med intresseförhandlingar (kollektivavtalsförhandlingar). Uppgifterna kan i förekommande fall även lämnas till annan för behandling i statistiksyfte. 

Den rättsliga grunden för denna personuppgiftsbehandling är att fullgöra avtal om medlemskap eller en intresseavvägning där förbundets berättigade intresse är att tillvarata medlemmarnas intressen så som de är uttryckta i förbundets stadgar. 

Verksamhetsutveckling 

Vi behöver behandla dina personuppgifter för att göra medlemsundersökningar och analyser samt ta fram verksamhetsstatistik. Det sker till exempel genom att genomföra enkäter, följa upp användningen av våra medlemsförmåner samt följa upp och analysera användarens nyttjande av våra webbplatser. Vi behöver också behandla personuppgifter för att testa och utveckla våra IT- system. 

Den rättsliga grunden för denna personuppgiftsbehandling är intresseavvägning där förbundets berättigade intresse är att utveckla förbundets verksamhet för att bättre tillgodose medlemmarnas intressen så som de är uttryckta i förbundets stadgar. 

Professions- och politikutveckling 

Akademikerförbundet SSR bevakar en rad politiska frågor och områden, och verkar för att utveckla och stärka medlemmarnas professioner. I den verksamheten genomför förbundet enkätundersökningar och samarbetar med forskare. I samarbeten med externa forskningsaktörer (t.ex. på universitet) är utgångspunkten att uppgifter om fackligt medlemskap inte ska lämnas ut om det inte är nödvändigt av metodologiska skäl för att genomföra själva forskningsuppdraget.  

Den rättsliga grunden för denna personuppgiftsbehandling är intresseavvägning där förbundets berättigade intresse är att utveckla förbundets verksamhet för att bättre tillgodose medlemmarnas intressen så som de är uttryckta i förbundets stadgar. Därtill är den rättsliga grunden att behandlingen är nödvändig för forsknings- eller statistikändamål.  

Säkerhet 

Vi behöver behandla personuppgifter om dig som besöker våra lokaler och eventuella eventlokaler för att dokumentera vilka som vistas där. 

Vi behöver också behandla personuppgifter om dig som är närmast anhörig till våra medarbetare för att kunna kontakta dig vid en allvarlig händelse. 

Den rättsliga grunden är en intresseavvägning där förbundets berättigade intresse är att skydda besökare, medarbetare, information och egendom. 

Kommunikation och övriga kontakter 

Vi behöver behandla personuppgifter om dig som i övriga situationer än som nämnts ovan är i kontakt med förbundet via telefon eller e-post. Det kan handla om representanter för myndigheter, media, enskilda personer som inte är medlemmar.  

Den rättsliga grunden är en intresseavvägning där förbundets berättigade intresse är att kommunicera med intressenter och övriga. 

Personuppgiftsbehandling i interna rapporteringskanaler 

Personuppgifterna kommer endast att användas för att genomföra utredning av det som rapporterats till visselblåsarsystemet. Om en anmälan inkommer som inte kan behandlas i visselblåsartjänsten på grund detta, eller om missförhållandet inte är tillräckligt allvarligt för att hanteras inom ramen för visselblåsning, kommer ärendet att avslutas och alla personuppgifter raderas. Den som gjort anmälan kommer att få ett meddelande i visselblåsarsystemet om att denna bedömning är gjord samt information om vart man istället kan vända dig med ärendet.  

Den rättsliga grunden för denna behandling är att den följer av en rättslig förpliktelse och att behandlingen är nödvändig för att förbundet ska kunna fullgöra sina skyldigheter inom arbetsrätten.  

Känsliga personuppgifter 

Uppgift om medlemskap i fackförbund är en så kallad känslig personuppgift. Större delen av förbundets personuppgiftsbehandling rör därför känsliga personuppgifter.  

Som fackförbund har vi rätt att behandla personuppgifter om dig som medlem, tidigare medlem, och andra personer som har regelbunden kontakt med oss inom ramen för förbundets berättigade verksamhet.  

Efter att ha vidtagit lämpliga skyddsåtgärder behöver vi i vissa situationer lämna ut känsliga personuppgifter utifrån följande rättsliga grunder: 

  • Behandlingen är nödvändig för att den personuppgiftsansvarige eller den registrerade ska kunna fullgöra sina skyldigheter och utöva sina särskilda rättigheter inom arbetsrätten och på områdena social trygghet och socialt skydd. 
  • Behandlingen är nödvändig för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. 
  • Behandlingen är nödvändig för arkivändamål av allmänt intresse, vetenskapliga eller historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål. 

Vilka delar vi personuppgifter med? 

Vi delar inte dina personuppgifter med andra, utom när vi har ett avtal med en tredje part som upprätthåller samma skyddsnivå som vi. 

Förteckning över mottagare av personuppgifter 

  • Folksam och Skandia, vid anslutning av medlemmar till inkomstförsäkring och gruppersonförsäkring som ingår i medlemskapet 
  • Akademikernas a-kassa, när du betalar medlemsavgift via förbundet 
  • Andra arbetstagarorganisationer, vid facklig samverkan 
  • Saco, som framställer lönestatistik och för ett centralt medlemsregister 
  • Arbetsgivarorganisationer, vid förhandling, inkoppling av kollektivavtal eller framställning av partsgemensam lönestatistik 
  • Arbetsgivare, vid samverkan, överläggning eller förhandling 
  • Samarbetspartners som tillhandahåller medlemsförmåner, kurser och aktiviteter 
  • Leverantörer av IT-system och IT-tjänster 
  • Tryckerier, distributörer samt media- och kommunikationsbyråer 
  • Företag som utför medlemsundersökningar och andra analysuppdrag för vår räkning 
  • TAM-Arkiv, som förvaltar vårt arkivmaterial 
  • Ansvarsförsäkringsbolag och advokatbyråer, vid tvister och andra rättsliga angelägenheter 
  • Revisionsbyråer 
  • Resebyråer 
  • Auktoriserade delgivningsföretag 
  • Myndigheter, domstolar och skiljenämnder 

Överför förbundet personuppgifter till tredje land? 

Ett tredje land är ett land utanför EU/EES. För att säkra de registrerades integritet tillåter förbundet inte att personuppgifter överförs till tredje land. 

Gallring och lagring av personuppgifter 

Förbundet sparar dina uppgifter så länge det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med personuppgiftsbehandlingen. Därefter kommer de att gallras eller avidentifieras. 

Specifika lagrings- och gallringsrutiner 

  • För att kunna hantera eventuella anspråk på inkomstförsäkring sparar förbundet medlemmens namn, kontaktuppgifter och identifieringsuppgifter i tio år efter att medlemsavtalet har upphört. 
  • Uppgifter i medlemsärenden sparas i tio år från avslutat ärende för att kunna hantera eventuella anspråk på skadestånd. 
  • Rapporter om missförhållanden sparas i maximalt två år. Om vi har genomfört en utredning sparas uppgifterna i tio år för att kunna hantera eventuella anspråk.  
  • Uppgifter om betalningar sparas i sju år för att uppfylla kraven som följer av bokföringslagen. 

Ändring av uppgifter 

Akademikerförbundet SSR är måna om att de personuppgifter som behandlas är riktiga. Oriktiga uppgifter kommer att rättas snarast möjligt. För att kunna ge dig som medlem bästa möjliga service är det därför viktigt att du meddelar oss om eventuella ändringar. 

Avbruten medlemsansökan 

Om du avbryter en påbörjad medlemsansökan på vår webbplats eller i vår app så sparas uppgifterna i vårt system. Uppgifterna tas bort inom tre månader, och hanteras inte för de ändamål som beskrivs ovan utan för att vi ska kunna kontakta dig för att klargöra om din avsikt är att bli medlem eller inte. Har du fyllt i dina uppgifter men inte klickat på en knapp som Nästa sida eller Skicka, så sparas inga uppgifter. 

Medlem som arbetar i privat sektor 

Förbundet delar inte dina personuppgifter med någon annan än de som behöver dem för att utföra sina uppgifter i förbundet eller för att uppfylla våra åtaganden gentemot dig som medlem. Vi kan dock dela dina personuppgifter med följande kategorier av mottagare: 

  • Gemensamt personuppgiftsansvariga: Förbundet är gemensamt personuppgiftsansvarig för behandling av uppgifter inom den lokalfackliga verksamheten på [statlig och] privat sektor, där vi har gemensamma lokalföreningar med andra organisationer. Vi behandlar dessa uppgifter för att administrera ditt medlemskap, tillvarata dina intressen på arbetsplatsen, fullgöra våra rättigheter enligt arbetsrättslig lagstiftning och kollektivavtal samt genomföra och administrera relevanta utbildningar och fortbildningar. Vi har ett inbördes arrangemang med de andra organisationerna som reglerar vårt gemensamma personuppgiftsansvar och som återspeglar vår respektive roll och relation till dig som registrerad.  

Dina rättigheter 

Du har rätt att begära tillgång till, rättelse eller under vissa förutsättningar radering av personuppgifter eller begränsning av behandling som rör dig. Du har vidare rätt att invända mot behandlingen samt rätt till dataportabilitet. Akademikerförbundet SSR vill också uppmärksamma dig om din rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY avseende förbundets behandling av dina personuppgifter.  

Personuppgiftsincidenter 

Akademikerförbundet SSR är personuppgiftsansvarig för sådan behandling av personuppgifter som görs utifrån det ändamål som definieras i förbundets stadgar. Ansvaret omfattar även lokala föreningars personuppgiftsbehandling under förutsättning att behandlingen sker inom ramen för det ändamål som definieras i förbundets stadgar. Föreningen får inte behandla personuppgifter för något annat ändamål än det lokalfackliga syftet. 

Om personuppgifter genom en olycka eller genom ett sabotage eller liknande ofrivilligt förstörs, ändras, obehörigen röjs eller blir tillgängliga för obehörig ska föreningen omedelbart rapportera detta till förbundet. 

Det finns korta tidsfrister för att agera vid en sådan personuppgiftsincident varför omedelbarhetskravet är särskilt viktigt.

Vid en misstänkt incident, ta kontakt med förbundets dataskyddsombud på gdpr@akademssr.se

Synpunkter eller frågor om behandlingen? 

Akademikerförbundet SSR (organisationsnummer 8020041573) är personuppgiftsansvarig för behandlingen och har utsett dataskyddsombud som har som ansvar att se till att vi följer gällande lagstiftning över personuppgiftsbehandlingar.  

Om du har frågor eller synpunkter angående behandlingen av personuppgifter är du välkommen att vända dig till oss på gdpr@akademssr.se eller kontakta något av våra dataskyddsombud: carl.mitt-holm@akademssr.se eller johan.almbrandt@akademssr.se 

Information om personuppgiftsbehandling för dig som förtroendevald i 

  • Privat sektor
  • Statlig sektor 
  • Kommunal sektor 

Privat sektor 

GDPR – Instruktioner för förtroendevalda inom Saco-P 

Ändamål för personuppgiftsbehandlingen 

Behandling av personuppgifter i lokalfacklig verksamhet får ske endast för nedanstående ändamål, beslutade av Saco-P.  

    • Administration av medlemskap, exempelvis genom att: 
  • Kalla till och genomföra medlemsmöten inklusive årsmöten. 
  • Göra medlemsutskick. 
  • Genomföra och administrera valberedning och utse nya förtroendevalda. 
  • Fastställa vilka anställda på arbetsplatsen som är förbundsmedlemmar. 
  • Rekrytera medlemmar till förbunden. 
    • Tillvarata förbundsmedlemmarnas intressen på arbetsplatsen, exempelvis genom att: 
  • Informera och rådge medlemmar om innehåll i lagar och kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen. 
  • Samverka vid lönekartläggning, inklusive att bevaka eventuella löneskillnader mellan kvinnor och män. 
  • Förhandla med arbetsgivaren om lokalt kollektivavtal. 
  • Företräda medlemmarna lokalt och framföra deras åsikter till arbetsgivaren. 
  • Förhandla med arbetsgivaren i tvist avseende medlemskollektivet. 
    • Fullgöra kollektivavtalsbärande förbunds rättigheter (partsförbund) enligt arbetsrättslig lagstiftning och kollektivavtal, exempelvis genom att: 
  • Bevaka att centralt löneavtal följs. 
  • Förhandla med arbetsgivaren om viktigare förändringar av arbetsgivarens verksamhet. 
  • Förhandla med arbetsgivaren om viktigare förändring som rör arbets- eller anställningsförhållande för förbundsmedlem.  
  • Ta emot information enligt 19 § MBL. 
  • Framställa krav på aktiva åtgärder mot diskriminering. 
    • Genomföra och administrera relevanta utbildningar och fortbildningar inom ramen för facklig verksamhet, exempelvis genom att: 
  • Bjuda in till och anordna föreläsningar för förbundsmedlemmarna. 

Grundläggande principer vid behandling av medlemmars personuppgifter 

  1. Ändamålsbegränsning: Samla bara in uppgifter för specifika ändamål (se ovan) och behandla inte uppgifterna senare för ett annat ändamål. 
  2. Uppgiftsminimering: Samla bara in de uppgifter som är relevanta för ändamålet. 
  3. Korrekthet: Se till att ha korrekta uppgifter och uppdatera dem vid behov. 
  4. Lagringsminimering: Spara inte uppgifterna under en längre tid än nödvändigt. 
  5. Skydda personuppgifterna och rapportera personuppgiftsincidenter  

Vad betyder detta för mig i vardagen:  

  • Se till att Saco-P/Akademikerföreningar har en egen ”Saco” e postadress/funktionsbrevlåda i arbetsgivarens e-postsystem.  
  • Akademikerföreningens styrelse ska ha kontroll över och fatta beslut om vilka förtroendevalda i akademikerföreningen som ska ha tillgång till föreningens e-post.  
  • Använd inte personnummer slentrianmässigt utan bara när det verkligen behövs.  
  • Vid utskick till medlemmar ska e-postadresserna läggas i fältet ”Hemlig kopia”.  
  • Undvik om möjligt att hantera känsliga personuppgifter via e-post. E-posten ska i så fall vara krypterad.   
  • Om medlemslistor behöver skickas via mejl, lägg detta i ett separat dokument som ni krypterar med lösenord. Skicka lösenordet via sms eller förmedla detta via telefon. Ni kan även sätta standardlösenord till parter där kommunikation sker ofta för att förenkla hanteringen.  
  • Använd inte personuppgifter i e-postrubriken. Detta gäller även vid kalenderbokningar via e-postsystemet.  
  • Gör din kalenderbokning ”Privat” för att minimera insyn för obehöriga i kalender-systemet.  
  • Minimera personuppgiftsbehandlingen i e-postkorrespondens till exempel genom att skriva kortfattat och genom att påbörja ett nytt e-postmeddelande i stället för att fortsätta en lång kedja av e-postmeddelanden.  

Statlig sektor 

Information om hur du som förtroendevald i Saco-S-förening får behandla personuppgifter.  

Längst ner på sidan finns det du behöver tänka på vid användning av arbetsgivarens dator och datasystem för fackliga ändamål.

Kommunal sektor – SSR-föreningar 

GDPR – Instruktioner för förtroendevalda i SSR-föreningar 

Ändamål för personuppgiftsbehandlingen 

Behandling av personuppgifter i lokalfacklig verksamhet får ske endast för ändamål som följer av föreningens stadgar.  

  • Administration av medlemskap, exempelvis genom att: 
  • Kalla till och genomföra medlemsmöten inklusive årsmöten. 
  • Göra medlemsutskick. 
  • Genomföra och administrera valberedning och utse nya förtroendevalda. 
  • Fastställa vilka anställda på arbetsplatsen som är förbundsmedlemmar. 
  • Rekrytera medlemmar till förbundet. 
  • Tillvarata förbundsmedlemmarnas intressen på arbetsplatsen, exempelvis genom att: 
  • Informera och ge rådgivning till medlemmar om innehåll i lagar och kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen. 
  • Samverka vid lönekartläggning, inklusive att bevaka eventuella löneskillnader mellan kvinnor och män. 
  • Förhandla med arbetsgivaren om lokalt kollektivavtal. 
  • Företräda medlemmarna lokalt och framföra deras åsikter till arbetsgivaren. 
  • Fullgöra förbundets rättigheter enligt arbetsrättslig lagstiftning och kollektivavtal, exempelvis genom att: 
  • Bevaka att centralt löneavtal följs. 
  • Förhandla med arbetsgivaren om viktigare förändringar av arbetsgivarens verksamhet. 
  • Förhandla med arbetsgivaren om viktigare förändring som rör arbets- eller anställningsförhållande för förbundsmedlem.  
  • Ta emot information enligt 19 § MBL. 
  • Framställa krav på aktiva åtgärder mot diskriminering. 
  • Genomföra och administrera relevanta utbildningar och fortbildningar inom ramen för facklig verksamhet, exempelvis genom att: 
  • Bjuda in till och anordna föreläsningar för förbundsmedlemmarna. 

Grundläggande principer vid behandling av medlemmars personuppgifter 

  • Ändamålsbegränsning: Samla bara in uppgifter för specifika ändamål (se ovan) och behandla inte uppgifterna senare för ett annat ändamål. 
  • Uppgiftsminimering: Samla bara in de uppgifter som är relevanta för ändamålet. 
  • Korrekthet: Se till att ha korrekta uppgifter och uppdatera dem vid behov. 
  • Lagringsminimering: Spara inte uppgifterna under en längre tid än nödvändigt. 
  • Skydda personuppgifterna och rapportera personuppgiftsincidenter  

Vad betyder detta för mig i vardagen:  

  • SSR-föreningen har en egen e-postadress/e-posttjänst via Mina Sidor på www.akademssr.se. E-postutskick till medlemmar ska i första hand göras genom den funktionen. På det sättet sparas e-postkonversationer på ett säkert sätt, skilt från arbetsgivarens IT-system. 
  • Akademikerföreningens styrelse ska ha kontroll över och fatta beslut om vilka förtroendevalda i akademikerföreningen som ska ha tillgång till föreningens e-post.  
  • Använd inte personnummer slentrianmässigt utan bara när det verkligen behövs.  
  • Undvik om möjligt att hantera känsliga personuppgifter via e-post. E-posten ska i så fall vara krypterad.   
  • Om medlemslistor behöver skickas via mejl, lägg detta i ett separat dokument som ni krypterar med lösenord. Skicka lösenordet via sms eller förmedla detta via telefon. Ni kan även sätta standardlösenord till parter där kommunikation sker ofta för att förenkla hanteringen.  
  • Använd inte personuppgifter i e-postrubriken. Detta gäller även vid kalenderbokningar via e-postsystemet.  
  • Gör din kalenderbokning ”Privat” för att minimera insyn för obehöriga i kalender-systemet.  
  • Minimera personuppgiftsbehandlingen i e-postkorrespondens till exempel genom att skriva kortfattat och genom att påbörja ett nytt e-postmeddelande i stället för att fortsätta en lång kedja av e-postmeddelanden.  

Att använda arbetsgivarens dator och dataprogram i offentlig sektor 

Det är vanligt att förbundets fackligt förtroendevalda använder arbetsplatsens system för t.ex. e-post för att kommunicera inom den fackliga verksamheten, med arbetsgivaren och med medlemmar. Detta är tillåtet och följer av förtroendevaldas rätt att använda arbetsgivarens kontorsresurser (§ 3 AFF/LAFF). 

E-postmeddelanden som skickas mellan förtroendevalda, eller mellan förtroendevalda och medlemmar, är inte ett ärende eller en fråga som myndigheten ska handlägga. Den förtroendevalde anställde, eller den anställde medlemmen, mottar meddelandet ”som innehavare av en annan ställning än den han har hos myndigheten” (2 kap 8 § tryckfrihetsförordningen). 

E-postkommunikation mellan fack och arbetsgivare i till exempel förhandlings- eller tvistefrågor kan bli en allmän handling.  Uppgifterna i meddelandena kan vara sekretessbelagda om det till exempel avser enskilda medlemmars angelägenheter. 

Cookies och pixlar på vår webbplats

Vi använder cookies och pixlar för att ditt besök på webbplatsen ska bli så smidigt som möjligt, för att du som är medlem ska kunna logga in och för att analysera trafiken och utveckla vår webbplats. Läs mer om cookies och pixlar på vår webbplats här.

Ändringar i integritetspolicyn

Akademikerförbundet SSR förbehåller sig rätten att när som helst ändra denna integritetspolicy genom att publicera den nya, reviderade, policyn på webbplatsen och i samband med det informera berörda i enlighet med informationskraven i dataskyddsförordningen.

Synpunkter eller frågor om behandlingen?

Akademikerförbundet SSR (org nr 802004‑1573) är personuppgiftsansvarig för behandlingen och har utsett dataskyddsombud som har som ansvar att se till att vi följer gällande lagstiftning över personuppgiftsbehandlingar. 

Om du har frågor eller synpunkter angående behandlingen av personuppgifter är du välkommen att vända dig till oss på gdpr@akademssr.se eller kontakta något av våra dataskyddsombud: mikael.smeds@akademssr.se eller johan.almbrandt@akademssr.se

Har vi rätt uppgifter om dig?

Logga in på Mina sidor och kontrollera. 

Läs mer