Nytt digitalt stöd för samverkan

Ett lokalt samverkansavtal bidrar till att skapa attraktiva arbetsplatser. Nu finns ett nytt digitalt stöd som kan användas för att teckna nytt eller revidera ett samverkansavtal.

Guiden vänder sig till dig som är central part i en kommun, en region eller arbetar på ett företag som är medlem i Sobona och vill teckna nytt eller utvärdera ett befintligt lokalt samverkansavtal.

Varför samverkansavtal?

Attraktiva arbetsgivare är de som arbetar hälsofrämjande så att medarbetare trivs, utvecklas, vill och orkar arbeta heltid och kan förlänga sitt arbetsliv. Medarbetare som trivs på sina arbetsplatser presterar bättre, vilket bidrar till att nå verksamhetsmålen. Samtidigt visar forskning att inflytande leder till ökad trivsel och hälsa på arbetsplatsen.

Genom ett lokalt samverkansavtal säkerställs struktur och former för delaktighet och inflytande.

I en väl fungerande samverkan finns bland annat annat respekt för varandras roller, tillit och framförhållning. Vi brukar säga att ett samverkansavtal sätter ramarna och en grund för samverkan, men sen behöver vi som berörs komma överens om hur vi ska ha det. Det är tanken att guiden ska kunna stötta i det arbetet, ge inspiration och stöd i utvecklingsarbetet, säger Maja Todorovic, ombudsman på Akademikerförbundet SSR.

Digital guide för att utveckla lokal samverkan

Parternas stödteam för samverkan, som arbetar med att ge stöd kring lokal samverkan, har tagit fram ett helt nytt digitalt stöd som kan användas när ni ska teckna nytt eller revidera ert befintliga samverkansavtal. 

Guiden består av kunskapsdelar samt frågeställningar och stöd. Du kan använda guiden från start till slut eller välja den del där ni för tillfället befinner er i processen, beroende på om ni ska ta fram ett nytt lokalt samverkansavtal eller utvärdera ett befintligt.

Du hittar guiden på Sveriges kommuner och regioners webbplats.