Hur skapas barns delaktighet i barnavårdsutredningar och öppenvårdsinsatser?

Annette Fridström och Annica Markström är och har varit doktorander på Forskarskolan för yrkesverksamma i Socialtjänsten, FYS, vilket är en del av Fortes större program kring tillämpad välfärdsforskning.

Tillfällen

Innehåll:
Barn har rätt att vara delaktiga i frågor som rör dem, trots det visar forskning att socialtjänsten brister i det här avseendet. I den här föreläsningen kommer barns delaktighet belysas ur olika perspektiv, i utredningsskedet och i öppenvårdsinsatser, genom två forskningsprojekt där barn som har erfarenhet av att genomgå en utredning och barn som har erfarenhet av att få en öppenvårdsinsats kommer till tals.

I en barnavårdsutredning ska barn under ganska kort tid och reglerade omständigheter få möjlighet att berätta om sin livssituation. Det är inte ovanligt att barnet blir mer deltagande än delaktigt. Vissa av barnen som genomgår en utredning erbjuds öppenvårdsinsatser. I den här föreläsningen får vi höra om det som händer i mötet mellan barnet och socialtjänsten i utredningsprocessen och hur barns delaktighet skapas av barn och familjebehandlare i öppenvården.

Annette Fridström
är socionom och FYS-doktorand samt arbetar inom Barn och unga i Svenljunga kommun och som kunskapsresurs på FoU Sjuhärad. I mer än 20 år har Annette jobbat som socionom i olika verksamheter, bl. a familjerätt, polisen, ungdomsvård, som skolkurator, och nu sedan 12 år med myndighetsutövning inom den sociala barnavården.
annette.fristrom@socwork.gu.se
Annette.fridstrom@svenljunga.se

 
Annica Markström

är socionom och har en Licentiatexamen i socialt arbete. Hon har arbetat som socionom i 23 år och har lång erfarenhet av att arbeta på öppenvården för barn och deras familjer. Under doktorandtiden, som var förlagd till Malmö universitet, arbetade Annica halvtid på Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Malmö. Numera arbetar Annica som utvecklingssamordnare på Kvalitetsenheten.

Annica.markstrom@mau.se
Annica.markstrom@malmo.se