
Hur kan chefer bli bättre på att kommunicera och skapa förståelse för vad verksamheten ska uppnå? I Chefspodden möter vi Camilla Blomqvist, Therese Bring och Marie Wikström som delar med sig av ett utvecklingsarbete där närvarande ledarskap, kollegial handledning och dialog i vardagen står i fokus.
På Funktionsstödsförvaltningen i Göteborgs stad finns över 6 000 medarbetare och 250 chefer. Det är en stor organisation där det behövs ett särskilt tänk för att få till samarbete och informationsflöde både inåt i organisationen och hela vägen ut till alla enheter.
Att se sammanhang och förstå sitt uppdrag ute i verksamheten är lika viktigt som att signaler från verksamheten når den högsta ledningen för att kunna utveckla och förändra verksamheterna. Att kommunicera är en viktig del av ledarskapet och ibland något som chefer också behöver stöd i att bli bra på. Att till exempel använda arbetsplatsträffar för en aktiv dialog om verksamheten, uppdragen och målen är viktigt.
I den här chefspodden träffar vi förvaltningschefen Camilla Blomqvist, enhetschefen Therese Bring och kommunikatören Marie Wikström som berättar om sitt utvecklingsarbete och studien de gjort om kommunikation och närvarande ledarskap. De pratar om att ”dela värld” genom ett närvarande chefskap, kollegial handledning, olika arenor där man möts och till exempel genom lära-känna-samtal som chefer har med varandra runt om i organisationen.