IVO och socialtjänsten

Sofia Wallström och Fredrik Hjulström

Sofia Wallström, generaldirektör för Inspektionen för vård och omsorg, IVO, menar att kompetensbristen inom socialtjänstens område i dag är ett systemproblem. I Socialtjänstpodden berättar hon varför, hur hon ser på IVO:s uppdrag och på vilket sätt hon vill förändra verksamheten.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, är tillsynsmyndighet och tillståndsprövningsmyndighet för hela vården och omsorgen i Sverige, inklusive socialtjänst och LSS. Alla människor får inte sina behov och sin rätt tillgodosedda, och där är IVO en av de viktigaste aktörerna för att agera som den myndigheten som har det kontrollerande och granskande uppdraget. 

Personal och kompetens

Sofia Wallström är generaldirektör för IVO, och i podden berättar hon att utmaningar att sörja för personal och kompetens är gemensamt för alla områden av det som myndigheten ser i sin tillsyn. Bristen på kontinuitet är också en sak som förenar områdena. Speciellt äldreomsorgen utmärker sig negativt, då det inte finns en god kvalitet inom alla delar av äldreomsorgen – vilket synliggjordes under coronapandemin som även förvärrade situationen. Allt detta har bidragit till att IVO varit aktiva med olika typer av granskningar. ”Just nu har vi en nationell granskning där vi tittar på nästan 2000 äldreboenden, och tyvärr bekräftar det väldigt mycket av de iakttagelser vi gjort tidigare. Det sätter också mer siffror på att lägstanivån är alldeles för låg. Det är inte acceptabelt att systematiskt vara så här bristfällig. Trots att förbättringsvilja finns från många håll så har vi inte fått bukt med det här”, berättar Sofia. 

Sofia menar att det ofta är inslag av kompetens- och personalbrist när personer far illa, och att det är lite av en ödesfråga för dessa verksamheter att klara av att kompetensförsörja sig. ”Jag tror vi vant oss vid att i det stora hela så fungerar det ganska bra, eller i alla fall okej. Men ska man vara helt ärlig så har marginalerna minskat över tid. Nu är vi i en situation där det inte längre är enstaka olycksfall i arbetet att det är kompetensbrister av olika slag. Nu kan vi mer beskriva det som systemproblem. Och då, tycker vi från IVO, är det viktigt att också lyfta ansvarsutkrävandet till övergripande nivåer. Därför att det är ju svårare för en enskild medarbetare eller enhet att på egen hand lösa en utmaning som är övergripande och gemensam. Så i våra granskningar tittar vi mer på vilket ansvar man har som huvudman, eller vård- och omsorgsgivare, eller socialnämnd. Det är ett uttryck för att kompetensfrågan blir allt mer krävande”, säger hon.

Missa inte detta spännande avsnitt, som även kommer handla om vikten av ett brukar- och patientperspektiv, oseriösa aktörer, vikten av att arbeta lika över landet och mycket mer. 

Lyssna på Spotify | Acast | Apple Podcasts / iTunes | Soundcloud eller här på webben.