Skolans psykosociala expert

Kuratorn är skolans psykosociala expert och den som är utbildad för att se eleven i hela sitt sammanhang. Fokus för hela elevhälsan är hälsofrämjande och förebyggande arbete.

Två små skolpojkar går glada hem i sommarregnet.

Kuratorns uppdrag innebär att föra in psykosocialt arbete i skolan för att bidra till att eleven uppnår kunskapsmålen. Att se eleven i sitt sammanhang innebär att ta reda på och förstå hur eleven har det på fritiden, i familjen och i klassen. Det innebär också att arbeta för förändring och att arbeta för att problem inte ska uppstå eller förvärras.

Kuratorn ska också arbeta med skolans värdegrundsarbete, likabehandlingsplaner, handlingsplaner för ökad närvaro, krishantering, mot droger, mobbning och inte minst att handleda lärare i psykosociala frågor. Allt med syfte att undanröja hinder för elevers lärande, för att elever ska må bra och utvecklas positivt enligt skolans mål om ”kunskap, fostran, hälsa”. Socionomexamen är den vanligaste grundutbildningen och den näst vanligaste är beteendevetenskaplig examen för skolkuratorer. Det ställs inga formella utbildningskrav på skolkuratorn i lagar eller förordningar.

Policy för skolkuratorer

”Skolkuratorsyrket ställer stora krav på självständighet i yrkesrollen och praktisk erfarenhet av socialt arbete. Skolkuratorn ska ha kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, såsom sociologi, juridik, psykologi och statsvetenskap samt socialt förändringsarbete och psykosocialt behandlingsarbete. Lämplig utbildning är socionomexamen.”

Förbundet driver krav på avgränsningar och förtydliganden

Akademikerförbundet SSR arbetar för att formuleringen "tillgång till" elevhälsans olika professioner ska förtydligas och att skolkuratorns uppdrag ska avgränsas. Med stöd av undersökningar med våra medlemmar som arbetar som skolkuratorer driver vi ett elevunderlag på 300 elever per skolkurator och att ingen skolkurator ska ansvara för mer än tre skolor.

Läs även