LVU-kampanjens påverkan i skolan

Heike Erkers, Akademikerförbundet SSR och Åsa Fahlén Sveriges Lärare. 

Akademikerförbundet SSR och Sveriges Lärare välkomnar regeringens beslut att låta Skolverket kartlägga LVU-kampanjens påverkan på skolan och förskolan. (LVU, lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga). LVU-kampanjen som pågått över längre tid består av desinformation om att svensk socialtjänst omhändertar barn på lösa grunder. Kampanjen är ett angrepp på den svenska rättsstaten. Försvarshögskolan har beskrivit LVU-kampanjen som den värsta påverkanskampanjen mot Sverige någonsin. Påverkan på tilliten till samhället gäller inte bara socialtjänsten utan alla samhällsinstitutioner, därför välkomnar våra båda fackförbund alla insatser där hela samhället samlas för att aktivt arbeta mot desinformation.

  • För att kunna förebygga och agera mot desinformation mot socialtjänsten är det viktigt att skolkuratorer och lärare i skolan och socialtjänsten har ett bra samarbete. Det är genom samtal och kunskap vi kan bygga tillit till samhället och därigenom hjälpa de familjer som behöver det, säger Heike Erkers ordförande Akademikerförbundet SSR 
     

  • Det är helt avgörande för nyanlända familjer att deras barn är i förskola och skola. För att man ska kunna komma in i vårt samhälle är förskolan grundläggande. Därför är det så viktigt att motverka okunskap och att motverka alla försök att skada förtroendet mellan individer, förskola och skola och socialtjänst, säger Åsa Fahlén, ordförande Sveriges Lärare. 

Akademikerförbundet SSR och Sveriges Lärare ser ett behov av att stärka samarbetet mellan skolan och socialtjänsten på flera områden. Regeringen vill även att Skolverket ska kartlägga exempel på där samarbetet fungerar bra. Det krävs att samarbetet förbättras och att positiva exempel sprids. 

Det mest effektiva sättet att bemöta desinformation är i möten med de människor som är utsatta. Det är i samtal med den andre som fördomar kan rivas. Här har förskolan och skolan en central roll som träffar alla unga människor och deras föräldrar. Man kan både föra egna samtal med barn, elever och deras föräldrar, men också bjuda in företrädare från socialtjänsten till gemensamma möten.