Tåg till förbundets fritidslägenheter i Fuengirola

Tåg

Utanför tågfönstret rusar ett fantastiskt landskap förbi i 300 kilometer i timmen. Blånande berg, olivodlingar och byar. Om bara en timme skall vi sitta på altanen till vår bokade lägenhet i Fuengirola. Dricka en kall öl i den varma eftermiddagssolen. Vi skriver den 22 januari och vi är på väg med tåg genom ett fortfarande pandemipåverkat Europa.

Tåg för klimatet

Rapport efter rapport kommer om behovet att ställa om. NU! Eller egentligen då. Det minsta vi kan göra är att bidra efter förmåga. Ett sätt är att minska bilåkande och flygande. Sedan är ju tåg ett helt underbart sätt att maxa upplevelser på. Vi har tidigare två vintrar åkt tåg till Akademikerförbundets fritidshus i Klövsjö. Nu är det dags för Fuengirola och en av lägenheterna där.

Vi inleder resan den 20 januari. Mitt i utbrottet av den (då) nya Omikron-varianten. Så vi bestämmer oss för att resa snabbast möjliga väg ner. Sedan skall vi stanna tre veckor i Fuengirola och fyra veckor i Nerja, där vi bokat en AirBnb-lägenhet. Vi har köpt ett interrailkort för fyra resdagar under en månad.

Vi strosar i stället för att stressa

Snabbast innebär dock inte brist på upplevelser, händelser och lagom med överraskningar. Lägenheten i Fuengirola har bytesdag på lördagen, så vi startar redan på torsdag med att ta tåget ner till Köpenhamn där vi byter till Hamburgtåget. Vi bestämmer oss för att ha mycket god marginal i Hamburg för att undvika stress. Det går två senare tåg från Köpenhamn vi skulle kunnat tagit för att hinna till nattåget mot Basel. I stället hinner vi både fika och äta middag, strosa runt lite på den stora men lätt överblickbara Hamburg Hauptbahnhof innan vi bordar ÖBB:s nattåg mot Zürich klockan 20:50.

Goodiebags och frukost på sängen

Ombord flyttar vi in i vår minimala tvåbäddars sovkupé. När vi väl lyckats trolla bort lite av bagaget öppnar vi de små goodiebags som ingår i priset. Tofflor, ögonmask, öronproppar, snacks, godis. Och varsin liten flaska bubbel. Tågvärdinnan kommer förbi efter någon timme för att kolla biljetter, pass och ta upp frukostbeställningen. Vi kryssar i lite olika saker till frukost och kryper till kojs.

Någon timme innan ankomst till Basel där vi byter tåg knackar det på dörren och in kommer varsin härlig frukostbricka med rykande kaffe respektive te, yoghurt, müsli, bröd med olika pålägg – allt efter gjord beställning. Också frukosten ingår i priset.

Promenerar till Frankrike

I Basel åker vi förbi den tyska stationen, går av i Schweiz och promenerar över gränsen till Frankrike. Härifrån går vårt lokaltåg till Mulhouse. I den stora stationen Mulhouse har vi sedan någon timmes paus innan det snabba TGV-tåget skulle ta oss vidare.


Framförhållning för att nypa en platsbiljett

Här uppstår en valmöjlighet. Om man varit ute i god tid (tre veckor innan avresa ungefär) kan man ha hunnit köpa platsbiljett till snabbtåget mellan Lyon och Barcelona. I så fall tar man TGV-tåget från Mulhouse till Lyon. Om man inte varit ute i god tid (det hade inte vi), riskerar man att det är fullt (vilket det var). Då sitter man i stället helt enkelt kvar på samma tåg, åker förbi Lyon och susar ner till Avignon. Så blev det alltså.

Långsammare tåg längs den vackra franska kusten

Väl i Avignon bytte vi station mellan den otroligt futuristiska TGV-stationen till den vanliga stationen. Det går ett tåg mellan dessa (förstås), så det är enkelt. Från Avignon går sedan regionaltåg till spanska gränsen, varifrån man byter till lokaltåg in till Barcelona – inga av dessa kräver platsbiljetter. Resan tar lite längre tid än snabbtåget. Men å andra sidan hinner man se massor på vägen. Tågsträckan är fantastiskt vacker utefter den franska kusten. Och fram kom vi, bara ett par timmar senare.

En natt på hotell

I Barcelona tog vi hissen direkt upp till hotellet som ligger ovanpå den stora stationen Barcelona Sants. Det kändes smidigast eftersom vi skall fortsätta nästa morgon. Barceló Sants är ett futuristiskt hotell med jättestora rum och panoramafönster med en otrolig utsikt över hela staden.


Glass i Cordoba

På morgonen fixades platsbiljett till snabbtåget via Cordoba ner till Malaga samtidigt som vi köpte lite frukost och lunch att äta på vägen. Vi valde att ta morgontåget 08:30 med byte i Cordoba för att undvika bytet i Madrid, vilket är en mycket större station. Och vi hann med kaffe och glass i Cordoba. Strax före klockan 15:00 var vi framme i Malaga där vi bytte till det lilla pendeltåget mot Fuengirola.

När vi var framme flyttade vi in i den fräscha lägenheten med altan vi hyrt. Poolen glittrade i den nedgående solen och det var tillräckligt varmt för att sätta oss på altanen en stund med en öl och bara landa i stunden.

Låt tågresan ta tid

Så – går det att åka tåg till gästlägenheterna i Fuengirola? Absolut. Lägg på ett par dagar på resan bara. Men. Vi valde att åka snabbaste vägen ner på grund av pandemisituationen. Har man möjlighet, vill jag starkt rekommendera att ta sig tid att stanna på vägen. Det blir en behagligare resa, med oerhört mycket mer upplevelser.


Dramatiska berg strösslade med slott, borgar och ruiner

På vägen hem sju veckor senare valde vi en långsammare rutt. Vi började med ett par dagar i Granada och bland annat såg den helt fantastiska Alhambra. Sedan stopp i Barcelona och tre dagar i Avignon (kändes lite snopet att bara ”studsa” i dessa städer på vägen ner). Sedan valde vi att ta ett snabbtåg direkt till Mannheim där vi bytte till ett tåg upp utefter Rhens strand. Det här är nog en av Europas vackraste och mest sagolika tågsträckor med dramatiska berg strösslade med slott, borgar, ruiner och kyrkor över en slingrande Rhen. Det går tåg utefter båda stränderna mellan Mainz och Koblenz. Vi stannade tre dagar och åkte upp och ner, och besökte några fantastiska små byar. Därefter lite släktbesök för att slutligen åter ta oss via Hamburg och hem.

Bonus: För er som räknar dagar – vi använde bara tre resdagar på vägen ner av vårt fyradagars interrailkort, vilket gjorde att vi hade en resdag kvar. Den använde vi under vår vistelse i Fuengirola för att ”gratis” åka till Sevilla över dagen. En härlig upplevelse och än en gång en otroligt fin tågsträcka genom bergen. Vi gjorde också flera fina bussturer från Fuengirola, till exempel till Mijas – en jättevacker bergsby någon halvtimme bort med buss.

Trevlig resa önskar en medlem i Akademikerförbundet SSR

Biljetter och länkar

Tågluffarkortet finns för alla åldrar. Man kan köpa (precis som när jag var ung) ett kort med fritt resande i en månad. Men det finns också varianter med till exempel fyra, fem, sju eller tio resdagar under till exempel en månad. Köps på interrail.eu (vilka är utgivare av korten). Självklart finns de numera i form av en app i stället för papper om man föredrar det.

Platsbiljetter köper man på lite olika ställen. För tåg i Sverige köper man dessa på sj.se respektive snalltaget.se. I Tyskland köper man platsbiljetter på bahn.com. Nattågen körs av österrikiska tågbolaget ÖBB och köps på oebb.at. Slutligen för SNCF i Frankrike köper man platsbiljetter av interrail.eu (inte direkt hos SNCF). Renfe i Spanien är kluriga då de endast kan köpas på stationerna i Spanien. Men kom ihåg att platsbiljetter inte behövs på regionaltåg (till exempel TER i Frankrike, eller lokaltågen runt Barcelona och Malaga), eller i Tyskland ens på snabbtåg (om man inte vill vara säker på att få sitta tillsammans)

Vill man kolla resvägar – använd gärna bahn.com och interrailappen Rail Planner. Här hittar man de flesta tåg i Europa. De spanska tågen är rätt luriga, här måste man kolla på renfe.com samt för lokaltågen runt Barcelona på rodalies.gencat.cat och mellan Malaga och Fuengirola på renfe.com.

Kostnader: För att resa tur och retur med något extra stopp på vägen räcker ett sjudagars interrail. Det kostar €251 för ungdomar, €335 för vuxna och €302 för fullvuxna (>60 år). Barn upp till 11 år åker gratis. Platsbiljetter tillkommer; €5–7 per tågsträcka i Sverige och €10 i Frankrike samt €4 i Tyskland. Nattåget mellan Hamburg och Basel kostar mellan €14 (sittplats) och €144 (deluxhytt för en person). Vår standardkupé med två sovplatser kostar €74 per person.

Det finns också dedikerade resebyråer som mot en kostnad hjälper till att ordna hela resan. Till exempel resebutik.se, alingsas-resebutik.se, biljettbutiken.com.

Slutligen finns en ovärderlig resurs i Facebookgruppen Tågsemester. Gå med i den och använd sökfunktionen. Där finns kunskap om ALLT kring tågresande.