Digital föreläsning: Stöd och verktyg för bättre organisatorisk och social arbetsmiljö

Det har gått snart fem år sedan Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) kom. Men frågan som ställs är ofta: Hur gör vi? Hur jobbar vi konkret med frågorna på vår arbetsplats? Att diskutera hur vi mår och är mot varandra på jobbet är ju snäppet knepigare än att prata ergonomi, ventilation och bullernivåer.

 

Det finns stöd för att förenkla och få in arbetet med OSA i vardagen på arbetsplatsen. I det här webbinariet presenterar Suntarbetsliv några av verktygen för dig som är medlem i Akademikerförbundet SSR. Du får också en genomgång och argument för varför OSA är en viktig del av vad som skapar en frisk och attraktiv arbetsplats.

Suntarbetsliv drivs gemensamt av de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona.

Innehåll:
• Vikten av OSA för en frisk och attraktiv arbetsplats
• Vad OSA-föreskrifterna innebär i praktiken
• Stöd hos Suntarbetsliv:
• Bättre möten - få ut mer av era möten
• OSA-kollen - stöd för arbetsgruppen
• OSA-utbildningen - grundutbildning för chefer och skyddsombud

Föreläsare: Helena Engelke
Fotograf: Kristofer Samuelsson Photography

Datum: Torsdag den 28 januari
Tid: Klockan 14:00-15:00.
Var: Digitalt via Teams. Länk mailas till alla som anmält sig.

Anmäl dig här senast 26 januari kl.10.00.

Bra att känna till: Webbinariet sänds som en liveföreläsning via plattformen Teams. Som deltagare deltar du via funktionen ”Frågor och svar” där du kan ställa frågor eller kommentera. Alla deltagare kan se vad som skrivs i chatten, så tänk på att inte dela med dig av information som är privat eller känslig. Webbinariet spelas in och går att titta på igen upp till två veckor efter att det sänts.

Varmt välkommen!

Om föreläsaren:

Helena Engelke är strategisk kommunikatör på Suntarbetsliv. Rollen innebär att planera för kommunikationen av de verktyg och stöd Suntarbetsliv utvecklar, så de kan bli kända och använda på arbetsplatser i kommuner, regioner och kommunala företag.