Lön hela dagen: Vilket klockslag visas i år?

Vilket klockslag slutar kvinnor få betalt för sitt arbete? Den 25 februari klockan 16:00 är det dags att offentliggöra årets klockslag och samla den gemensamma kraften för att kvinnor ska få #lönheladagen. 

Förra året var löneskillnaden mellan kvinnor och män 10,7 procent. Då jobbade kvinnor gratis efter klockan 16:09, varje dag, räknat på en arbetsdag mellan klockan 08:00-17:00. För att sätta press på regering och arbetsgivare i frågan om jämställda löner har kvinnorörelsens organisationer, partipolitiska kvinnoförbund och fackliga organisationer gått samman och bildat Lön hela dagen. Akademikerförbundet SSR är en av dessa organisationer.

Digital AW den 25 februari

Förra året hette vi 16:06-rörelsen, och vad vi heter i år får du reda på om du deltar i den digitala aw:n den 25 februari. Samla kollegor och vänner och delta i vårt lönequiz samt lyssna till jämställdhetsminister Åsa Lindhagen. 

Manifestationer i sociala medier 

Inför Internationella kvinnodagen den 8 mars genomförs manifestationer för jämställda löner i sociala medier och över hela landet. Mer om kampanjen, våra krav och vilka som ingår i samarbetet hittar du här. Vill du arrangera något eller komma i kontakt med andra? Gå med i gruppen för lokala ambassadörer.

Visa ert stöd med en debattartikel 

I år kan din lokalförening även skicka in en debattartikel till er lokala tidning. Låter det intressant? Mejla jenny.andersson@sverigeskvinnolobby.se med namn på undertecknare, organisation, samt tidning ni vill skicka till senast måndag den 8:e februari. Ni kommer då att få en artikel utan siffran. När siffran på klockslaget har släppts den 25 februari fyller ni i siffran i artikeln och skickar in den till lokaltidningen. 

Fota eget klockslag och tagga under #lönheladagen

På grund av pandemin kan vi inte träffas och bilda klockslaget på Sergels torg i Stockholm som vi brukar, och därför utmanar vi er att bilda ert eget klockslag. Börja gärna fundera redan nu hur ert klockslag kan se ut! Det kommer även att finnas massa bra kampanjmaterial och bilder för sociala medier. Håll utkik efter mer information här