Har du tid att hämta andan?

Vi vet att majoriteten av cheferna trivs mycket bra med sina uppdrag. Som chef har du en kritisk roll i organisationen, men ditt välbefinnande är ofta en bortglömd aspekt av arbetslivet. I den här bloggen skriver vår chefsförhandlare Maria Stein Ymén om värdet av mikroåterhämtning och vad du som chef kan göra för att må bra.

Undersökningar visar på en intressant paradox: chefer rapporterar högre välmående än sina medarbetare i flera områden, men många upplever ändå stressnivåer som kan innebära hälsorisker. Detta pekar på behovet av en balanserad återhämtning, inte bara under semesterperioder utan som en integrerad del av det dagliga arbetet.

Återhämtningsparadoxen

Som chef känner du säkert igen dig i att ha en fulltecknad kalender och att uppleva att tiden inte riktigt räcker till. Regelbunden återhämtning är särskilt avgörande under perioder av hög stress, trots att det paradoxalt nog kan vara svårare att implementera under dessa tider - ett fenomen som forskare kallar "återhämtningsparadoxen”.

En annan aspekt som du som chef behöver beakta är att du som ledare är en förebild för andra. Vi vet att chefens mående o arbetsmiljö ”smittar” av sig till medarbetarna.  

Organisatoriska förutsättningar självklart viktiga

Forskningen inom ledarskap betonar numera vikten av organisatoriska förutsättningar för att du som chef ska lyckas och må väl i ditt uppdrag, istället för att som tidigare mestadels fokusera på individuella personlighetsdrag som avgörande för ett framgångsrikt ledarskap. Ditt uppdrag behöver vara rimligt utifrån krav och resurser – du behöver ha förutsättningar att lyckas med ditt uppdrag. Inga stressreducerande rutiner i världen hjälper i längden mot en dysfunktionell organisation. Men – självklart kan du själv ändå påverka hur du har det på jobbet.

Tips på vad du kan göra

Arbetsmiljölagen och organisatorisk och social arbetsmiljö (AML och OSA) gäller även för dig som chef vilket innebär att även du behöver strategier för att hantera arbetsrelaterad stress och främja ett hållbart arbetsliv.

Det viktigt är att hitta metoder för att ladda batterierna. Det handlar om enkla rutiner som ska leva i din arbetsvardag. Här kommer återhämtningen in. Forskning understryker vikten av mikroåterhämtning. Det är inte bara de längre pauserna som räknas, utan även de korta mikropauserna under arbetsdagen som gör stor skillnad. Det gäller att hitta små stunder av återhämtning som ger energi.

Varje individ har unika behov när det gäller återhämtning, och det som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan. Du behöver hitta det som fungerar för dig.

Öka antalet återhämtningsbeteenden

Skriv ner alla idéer om återhämtningsbeteenden som du kommer att tänka på, både sådant du kan göra på jobbet eller på fritiden. Fundera på vad du redan gör och som fungerar. Det ska vara saker du kan göra på kort tid och syftet är att du ska öka frekvensen av beteenden som gynnar återhämtning i din vardag. En sorts livlina du tar till när det blåser, vad gillar du att göra?

Här är några förslag:

  • Ta ett djupt andetag
  • Sträcka på kroppen
  • Dricka en kopp te
  • prata med en vän eller kollega
  • äta mat eller dricka kaffe med närvaro
  • släppa blicken från datorn
  • titta ut genom fönstret
  • ta en promenad
  • gå på ett träningspass
  • sjunga, spela gitarr, baka bröd – eller något annat?

Till sist, som chef och kollega; arbeta aktivt med dessa frågor på din arbetsplats. Hur arbetar ni för att respektera varandras behov av pauser? Hur kan ni gemensamt organisera aktiviteter som främjar energipåfyllnad? Om du tar hand om dig själv som chef blir du en förebild och bidrar på detta sätt till en hållbar arbetsmiljö.

Har du en ohållbar arbetssituation? Kontakta Chefsrådgivningen för att få råd och stöd!

Kontaktuppgifter till chefsrådgivningen

Mer läsning:

Så kan chefer stötta varandra (Suntarbetsliv)

Strategier för återhämtning på jobbet (Suntarbetsliv)